מושגים רבים בשוק ההון יכולים לבלבל ולעתים קשה לדעת למה בדיוק מתכוונים כאשר משתמשים במושגים אלו, מושגים כמו ‘ריבית פריים’ למשל – אז בואו נעשה קצת סדר ונסביר מהי בעצם ריבית פריים.

מדוע היא נקראת פריים PRIME?

היסטורית, המונח ריבית פריים, או ה Prime Rate כפי שהוא מכונה בשוק הבינלאומי, התייחס לשיעור הריבית בו משתמשים הבנקים כבסיס לתמחור ההלוואות או התמורה לפיקדונותיהם של הלקוחות האמינים והטובים ביותר. לקוחות אלו בדרך כלל היו חברות גדולות, מוסדות או בנקים אחרים ולכן נקראו לקוחות PRIME – כלומר לקוחות מובחרים אשר מהווים סיכון נמוך עבור הבנק.

עם הזמן, בסיס התמחור הזה הוחל גם על המוצרים הפיננסים המוצעים ללקוחות הפרטיים, ומכאן הדרך להפוך לאמת מידה רווחת הייתה קצרה.

מהי ריבית פריים בישראל?

ריבית פריים משמשת כבסיס לחישוב הריבית בבנקים בישראל, היא מורכבת מהריבית הנקבעת על ידי בנק ישראל המכונה ‘ריבית בנק ישראל’, בתוספת מרווח קבוע בגובה 1.5% אותו מוסיפים הבנקים בישראל והוא לרוב קבוע. תאורטית כל בנק בישראל קובע את ריבית הפריים עבורו אולם בפועל תוספת המרווח הנהוגה בשוק בגובה של 1.5% הינה קבועה.

    בארה”ב בדרך כלל כל בנק קובע לעצמו את שיעור ריבית הפריים בהתבסס על הריבית הבין בנקאית הרווחת (שיעור הריבית המשמש את הבנקים להלוואות בין בנק לבנק), כך שלמעשה אין מדד אחיד לריבית הפריים האמריקאית והסכום המוצהר והמצוטט הוא בדרך כלל שער הריבית הממוצע של הבנקים המובילים באמריקה המפורסם באופן יומי על ידי ה’וול סטריט ג’ורנל’.


כיצד ריבית פריים מתבטאת בהלוואות?

ריבית פריים היא הבסיס הרווח לחישוב הריבית אותה נשלם על הלוואות שנבקש מהבנק, או לחילופין, הריבית אותה נקבל מהבנק על פיקדונות שלנו בו.

עם זאת, חשוב להבין כי מדד הריבית אינו קבוע – אם ריבית בנק ישראל עולה, תעלה בהתאם גם ריבית הפריים ולחילופין, אם ריבית בנק ישראל יורדת– כך גם ריבית פריים.

כאשר גובה הריבית שנבקש על הלוואה היא ריבית המבוססת על שיעור הפריים (נקראית לרוב “ריבית תלוית פריים”) לעיתים קרובות מדובר בריבית המשתנה על פי המנגון שהוגדר בתנאי הלוואה שלקחנו מן הבנק או המוסד הפיננסי  – והיא יכולה להשתנות בהתאם לאירועים חריגים במשק או אחת לתקופה מסוימת.


מה היתרונות בהלוואה החברתית של בלנדר כאשר מדובר בריבית פריים?

להלוואה החברתית של בלנדר שני יתרונות בולטים על פני הגופים הפיננסיים האחרים:

  1. מעניקי ההלוואה בפלטפורמת ההלוואה החברתית של בלנדר יכולים ליהנות מאפיק השקעה אטרקטיבי ביחס לתוכניות חיסכון או אפיקי ההשקעה אחרים. יתרון בהחלט מהותי בעידן של ריבית אפסית ותשואות מיניאטוריות.
  1. בבלנדר הלוואות חברתיות, מבקשי ההלוואות יכולים ליהנות מתנאים משופרים וממסלול “עוקף בנקים” אשר מאפשר גמישות גבוהה יותר עם תנאים אטרקטיביים שמאפשרים ללווה לקבוע את גובה הריבית יחד עם שקיפות מלאה, וללא צורך בערבים.
  2. בבלנדר, ההלוואות ניתנות דרך פלטפורמה משוכללת המאפשרת מעקב יעיל אחר הנתונים גם לצד הלווה וגם לצד המלווה. באמצעות החשבון האינטרנטי באתר בלנדר ניתן לצפות ולהתעדכן בכל עת בסטטוס החזרי התשלומים, וכך להישאר ‘עם האצבע על הדופק’ בקלות ובמהירות מבלי לחכות דקות ארוכות לשיחה עם נציג הבנק או הגוף הפיננסי בו נלקחה ההלוואה.
חזור לבלוג >>